Eerste 'werkdagen' op het project

25 juni 2015 - Lilongwe, Malawi

Ik heb nu twee werkdagen gehad en ze waren best wel vermoeiend ook al waren het eigenlijk nog mar halve dagen. Ik moet elke ochtend om zes uur op, omdat de school rond 8 uur begint en het ongeveer een uur duurt om er te komen. Vanuit onze straat gaan er fiets taxi’s die ons na de stad brengen. Een fiets taxi is gewoon een fiets met een soort zitje achterop waar je op kunt zitten en dan fietst iemand je ergens naar toe. Best grappig. Het zijn allemaal wel oude fietsen. Vandaag had mijn fietser de trapper kapot getrapt.. In de stad nemen we dan nog een mini busje naar ons project. Zo’n overvol busje waar ze veel te veel mensen in stoppen en die overal langs de weg stopt om nog meer mensen er in te laten.

Vanochtend heb ik op het project geholpen in het kleuterklasje met allemaal lieve kinderen. Ze leerde het alfabet, tellen tot tien en een aantal vormen. Of tenminste.. volgens mij was het niet de eerste keer dat ze dat deden. Maar hier wordt heel veel herhaald en kinderen moeten rijtjes steeds opnieuw opzeggen of nazeggen, waardoor de kinderen eigenlijk weinig zelf nadenken. Dat is wel jammer. De kleuters hadden ongeveer school tot half 11 vandaag wat best wel vroeg is. De oudere kinderen zouden ongeveer tot 1 uur school moeten hebben, maar zij stopte ook al om 11 uur.

Daarna heb ik met de kinderen gespeeld tot ze werden opgehaald. Ze worden allemaal om de beurt opgehaald ieder op een andere manier. Sommige ook op de fiets, sommige ook met de minibus en sommige zelfs met de auto. (Ze zijn hier erg trots op hun auto’s. Alle auto’s zien er vrijwel nieuw uit en dat komt omdat ze elke dag hun auto wassen). Ik wilde een klap spelletje met de kinderen doen, maar ik wist er geen Engels liedje bij, daarom heb ik maar een ander liedje voor ze gezongen: Mary had a little lamb (Mieke heeft een lammetje). Dat vonden ze super leuk! Er kwamen steeds meer kinderen bij zitten en op een gegeven moment had ik een grote kring met kinderen die allemaal mee klapte op de maat en een aantal probeerde zelfs mee te zingen. Het liedje is maar kort en toen ik het al een aantal keer gezongen hadden, bleven ze me verwachtingsvol aankijken. Ik moet maar wat meer Engelse kinderliedjes uit mijn hoofd leren geloof ik. Gelukkig had ik er voordat ik weg ging al een aantal opgezocht.

Gister was er sportdag op school en heb ik met de kinderen gevoetbald. Was ook erg leuk maar wel vermoeiend in de felle zon.

Als alle kinderen zijn opgehaald van school, gaan we terug naar het  weeshuis, waar we lunch krijgen. Vandaag hadden ze speciaal voor ons spaghetti gemaakt, wel droge spaghetti zonder saus, maar dat was wel attent van ze, dat ze dat speciaal voor ons gemaakt hadden. Hoewel ik het ook wel lekker en leuk voor de ervaring vind om echt Malawiaans te eten. Na de lunch hebben we dan tijd om met de kinderen uit het weeshuis iets te doen. De meisjes gaan de hele tijd aan ons hangen en de jongens willen graag voetballen. We waren vandaag alleen erg moe en zijn vrij snel naar huis gegaan. Morgen wil ik wat langer blijven, want de kinderen vinden het wel erg leuk om spelletjes te doen, want er is verder eigenlijk niemand die met hen speelt, ze hebben alleen elkaar.

Het is soms wel lastig om met de kinderen te communiceren, want ze spreken niet allemaal even goed Engels. Sommige kleine ook helemaal niet. En sommige spreken wel Engels maar ze spreken de woorden op zo’n aparte manier uit dat er geen touw aan vast te knopen is. Wat wel leuk is, is dat ze mijn naam wel kunnen onthouden, hoewel sommige denken dat het Erien is. Ik word trouwens aangesproken met madamé in de klas en auntie Elien door de weeskinderen.

Gister zijn we na school naar het zwembad van een hotel in de stad gegaan. Bij het zwembad in het hotelDat was ook wel apart om van het arme weeshuis naar het rijke hotel te gaan om daar lekker in je bikini te liggen. Daar werden we ook wel een beetje op aangekeken, dat we er zo bloot bijliggen. Ik geloof niet dat Afrikaanse vrouwen dat ooit doen.

Afgelopen drie dagen is elke keer om 6 uur de stroom uitgevallen, voor soms meer dan twee uur. Dat was erg vervelend omdat we daardoor steeds met het eten in de knoei lagen. We kunnen alleen elektrisch koken dus als de stroom uitvalt moeten we aan de boterhammen  met sla. Vandaag bedachten we daarom dat we beter heel vroeg konden gaan koken (al om half 5) en wat denk je? Vandaag is de stroom (nog) niet uitgevallen! Hopelijk is dat vaker zo.

Nu vroeg naar bed, want ik moet morgen weer om zes uur op..

Welterusten!

1. Elmie:
    30 juni 2015
    hoi Elien,

Klinkt als never a dull moment. Ben benieuwd naar het vervolg.

groetjes Elmie