Safari dag 2: heel veel geluk!

17 juli 2015 - South Luangwa National Park, Zambia

Vrijdag vertrekken we dus al om 6 uur voor de eerst game drive (safari). Kudde olifantenVoordat we het park inrijden, zien we eerst een prachtige zonsopkomst. We moeten ons eerst registreren voor we het park in mogen. Dat wordt gelukkig voor ons gedaan en duurt niet al te lang. Bij binnenkomst steek je eerst de Luangwa rivier over die de grens van het nationale park bepaalt. We zien een nijlpaard boven komen drijven uit de rivier, een hele kudde nijlpaarden verderop en dan steekt er een kudde olifanten de rivier over het park in wat een prachtig gezicht is.

Al snel zien we een heleboel dieren, waaronder impala’s, puku’s, die als bijnaam Macdonalds hebben, vanwege de m-vorm van zwarte strepen op hun kont en omdat ze het ‘fast food’ van de leeuwen zijn, zebra’s, een grote kudde buffels, giraffen en een aantal hele mooie foto’s die lastig te fotograferen zijn. Dan krijgen we een telefoontje van de andere jeep, dat er hyjena’s zijn gespot bij een dode buffel, die eerder door leeuwen is gedood. We rijden er snel naar toe en zien niet alleen een hele groep hyjena’s die aan het skelet van de buffel zitten te knagen, maar ook een hele boel gieren die ongeduldig op hun beurt wachten.Hyjena's

Daarna zien we nog meer olifanten, nijlpaarden en baboons en net als we even willen stoppen voor een theepauze, worden we weer gebeld door de andere jeep die leeuwen heeft gespot. We keren ons om en rijden er ook dit keer snel op af. Eerst zien we drie leeuwinnen tussen de bosjes lopen. Een stukje verderop ligt er één midden op de weg. De leeuw op de weg was erg lui en had duidelijk te zien een dikke bui van de opgegeten buffel – een soort after dinner dip. Super gaaf om ze van zo dichtbij te zien. We blijven daarom ook een tijdje staan om de perfecte foto te maken – wat ook lukt.

Leeuwin op de weg

Dan hebben we eindelijk thee en plas pauze en dat is nodig want we zijn al bijna 3 uur op pad. Er zijn natuurlijk geen wc’s in het wildpark maar wel genoeg veilige struiken waar je achter kunt zitten, aldus onze gids: ‘Gil maar als je iets ziet.’ Heel fijn.

Na de pauze rijden we nog een uurtje rond en zien krokodillen, meer giraffen en nog meer olifanten. KrokodillenOm half 11 zijn we terug in het kamp en om half 12 hebben we lunch. Dit keer krijgen we wel gezelschap van baboons bij de lunch. Een hele grote staat van een afstand te kijken en wacht geduldig zijn kans af om die uiteindelijk ook te grijpen en er vandoor te gaan met een deel van ons brood. Onze kamp manager rent hem boos achterna, maar hij heeft daarna toch het lef om met zijn mond nog vol weer op een afstandje te zitten kijken naar wat er nog meer op tafel ligt. Nu zijn we echter voorbereid met een stok om hem weg te jagen en krijgt hij zijn kans niet.

Olifant

’s Middags ga ik lekker in het zonnetje een boek lezen, even zwemmen in het toch wel koude water. Voor we vertrekken voor de avond safari hebben we eerst nog een afternoon tea met popcorn. Om 4 uur vertrekken we dan weer naar het park. Ons doel voor die avond: we willen een luipaard zien, meer leeuwen en een slang. (Niet iedereen wilde een slang zien.. ik wel). En we hebben geluk! We zien een luipaard voordat de zon onderging. Voordat ik goed en wel een foto kan maken, verdwijnt hij echter al in de bosjes. We rijden een stukje om de bosjes heen en daar heel moeilijk zichtbaar zien we hem op een boomstam liggen. Inmiddels zijn er al een aantal jeeps die het nieuws ook hebben gehoord om ons heen komen staan. Zij kunnen hem echter moeilijk vinden.

Omdat we lang naar het luipaard staan kijken, missen we bijna de zonsondergang. Zonsondergang bij de rivierWe zien hem wel en ik kan er toch een mooie foto van maken, maar we kunnen nergens de jeep stilzetten omdat alle plekken al bezet zijn en we worden weggejaagd door andere gidsen in jeeps. Net als de zon onder is en wij eindelijk een plekje hebben gevonden en goed en wel uit de jeep zijn gestapt, hoort onze gids geluid. Een waarschuwingskreet van een puku. Dat kan maar één ding betekenen: er ligt een roofdier op de loer. Met ons drinken nog in onze handen springen we de jeep weer in. Het is maar een stukje rijden en dan zien we al wat waarom de puku riep: een tweede luipaard, die het gemunt heeft op een aantal andere puku’s. Hij grijpt z’n kans echter niet, maar loopt in plaats daarvan richting de rivier om te gaan drinken. Het wordt gevolgd door inmiddels een stuk of zes jeeps. Op dat moment is de batterij van mijn camera bijna leeg. Het is inmiddels ook donker geworden en inzoomen en flitsen kost te veel batterij voor een goede foto. Maar het luipaard is zo dichtbij. Echt heel gaaf om te zien.

Als er op een gegeven moment tien jeeps om het luipaard heen staan, besluiten we verder te rijden zodat het arme dier ook weer een beetje rust heeft. We zien een paar kleine nachtdieren in het donker. Het is best spannend om naar dieren te zoeken in het donker met een groot zoeklicht, maar je moet er we geduld voor hebben. Daarom houd ik me vooral bezig met de mooie sterrenhemel, waar een heleboel sterren te zien zijn. Het lijkt wel of we de hele melk weg kunnen zien zoveel zijn het er. Ik kan er wel uren naar blijven kijken, want je hebt nooit echt alles gezien. Ik zou willen dat ik er een foto van kan maken.

Omdat we geen dieren meer kunnen vinden en het park om 8 uur sluit, rijden we terug naar het park. Als we de brug over de Luangwa rivier passeren hebben we echter nog geluk: er steekt een slang de weg over! Een kleine Afrikaanse python van ongeveer een meter lang. Dat is wel de kers op de taart die dag, denk ik dan. Onze gids heeft in die tien jaar dat hij al gids is nog maar één keer eerder een slang gezien en dat was niet in het donker. Erg bijzonder dus.

Ik verwacht die nacht geen olifanten langs mijn tent dat zou wel heel erg toevallig zijn natuurlijk. Er verschijnt er wel één. Een hele grote met enorme slagtanden. Weer recht langs mijn tent. Ik zie zijn slurf heen en weer zwaaien – waarschijnlijk eet hij gras en ben deze keer misschien toch iets banger dan de eerste keer, omdat hij zo groot is en z’n slurf komt wel heel dichtbij. Dit moment duurt echter een stuk korter dan de eerste keer en voor ik het weet is hij alweer weg en kan ik weer rustig gaan slapen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl