Safari dag 3 & 4: dag, olifanten

19 juli 2015 - Lilongwe, Malawi

Zaterdag worden we weer om 5 uur gewekt om om 6 uur weer op safari te gaan. We hebben heel erg geluk gehad op vrijdag dus zijn we een beetje verwend. Animals have right of wayDirect buiten ons kamp vinden we twee olifanten. Verder stoppen we niet meer voor alle dieren die we tegen komen en gaan vooral opzoek naar dieren die we nog niet gezien hebben. We willen de koning van de jungle zien: de mannetjes leeuw. Onze gids wijst ons op een aantal prachtige vogels. We zien een hele kudde zebra’s. Zoveel bij elkaar is wel bijzonder. We gaan op jacht naar een leeuw of misschien nog een luipaard. Dit doet vooral onze gids door goed te luisteren naar de dierengeluiden, want zij waarschuwen elkaar voor roofdieren. In de verte horen we baboons, die waarschuwingen uitroepen. We rijden die kant op. Onderweg komen we een auto tegen die weet waar het vandaag komt. Hij wijst ons de weg. Als we er heen rijden, horen we een ander geluid. De waarschuwingskreet van een puku heel dicht in de buurt. We rijden langzaam een stukje door en dan zien we aan onze linkerkant een luipaard! En de puku staat er niet ver vandaan het luipaard in de gaten te houden. We kijken hoe het luipaard langzaam van ons wegloopt tot het zo ver weg is dat we het niet meer kunnen zien. Er zijn een aantal andere jeeps naast ons gestopt, die het luipaard net gemist hebben.

Nijlpaarden op de oever

Dan stopt er een auto naast ons die ons verteld dat er vanochtend twee mannetje leeuwen in een bepaald deel van het park gezien zijn. Leeuwin bij jeepWe moeten een keuze maken: de leeuwinnen of de mannetjes leeuwen. Het zijn dezelfde leeuwinnen die we gister gezien hebben dus in eerste instantie willen we naar de mannetjes gaan, want dat was ook het doel van de ochtend. Die leeuwen schijnen toch wel erg ver weg te zijn en er schijnen meer leeuwinnen op de openplek te zijn dan we gister in de bosjes  gezien hebben, daarom rijden we toch naar de leeuwinnen. Ik tel er wel acht. De meeste liggen uit te rusten. Ook hier staan weer meerdere jeeps te kijken. En een leeuw komt wel heel dichtbij een auto. Dat niet alleen er komt ook een giraffe recht op de leeuwinnen aflopen. We kijken in spanning naar de giraffe en de leeuwen en hopen dat de giraffe niet zo dom is om door te blijven lopen. Dat doet hij gelukkig niet. Hij loopt richting de bosjes, maar wordt daarna toch gevolgd door een aantal leeuwen. We weten niet meteen hoe dat gaat aflopen maar later krijgen we te horen dat er geen giraffe is gedood.

Domme giraffe

Na de leeuwinnen gaan we toch nog opzoek naar de leeuwen, maar dat is tevergeefs: we kunnen ze niet vinden. We nemen weer een thee pauze en vertrekken dan al richting uitgang, waar we een aantal wel heel fotogenieke giraffen tegenkomen. Als we dan het kamp bijna hebben bereikt, rent er opeens een jonge giraffe recht voor onze jeep de weg over op zoek naar zijn moeder, die we aan de andere kant rustig zien staan eten.

Fotogenieke giraffen

Als we terug zijn in het kamp, weer rond half 11, val ik meteen in mijn tent in slaap. Ik ben toch wel moe van het vroege opstaan en de olifanten in het midden van de nacht. Ook na de lunch besluit ik rustig aan te doen: even een lekker makkelijk Nederlands boekje lezen bij de bar. De bar kijkt ook uit op de rivier en daar zien we een kudde van maar liefst tien olifanten de rivier oversteken. Een super mooi gezicht. Ze lopen allemaal netjes in een rijtje van groot-klein-groot-klein. Aan de overkant van de rivier nemen ze een modderbad om vervolgens weer achter elkaar de oever op te lopen. Ik bedenk me dan: het wordt feest vannacht als we die hele kudde in ons kamp krijgen..

Om nog wat beter te ontspannen neem ik even gebruik van de sportschool. SportschoolHet is bloedheet buiten, maar doordat de ‘sportschool’ mooi in de schaduw staat is het er best uit te houden. Na een work-out neem ik snel een duik in het zwembad, dan de douche in en dan ben ik net op tijd voor de afternoon tea, waarna we weer op game drive gaan.

In de laatste game drive alweer zien we veel dezelfde dieren, maar onze gids weet er weer een aantal interessante verhalen bij te vertellen, ook over een aantal bomen en planten die we tegenkomen. Dit keer willen we absoluut ruim op tijd zijn voor de zonsondergang, zodat we met een glaswijn in de hand ervan kunnen genieten. Als de gids een lang verhaal verteld over een enorm bijennest in een mooie grote boom, vraag ik hem heel beleefd of we nu toch echt kunnen doorrijden want de zon zakt steeds verder. We zijn nog op tijd. De zonsondergang is echter niet zo mooi als op vrijdag, maar de lucht na de zonsondergang is wel heel erg mooi. We hebben nog wat popcorn bij de wijn, want dat was over van de afternoon tea.

After sunset

In het donker zien we nog een paar hyena’s maar dat was het dan ook wel zo’n beetje.

Omdat het laatste avond al is, hebben we een barbecue als we terug zijn in het kamp. Na het eten nemen we nog iets te drinken bij het kampvuur bij de bar. Ik neem weer een glaswijn. Of eigenlijk twee glazen, want ze vullen hier de glazen bijna tot het randje. Dus eigenlijk had ik bijna vier glazen wijn op en dat was ook wel te voelen. Ik viel bijna ter plekke in slaap. Tijd om naar bed te gaan dus. Als een bewaker me naar het toiletblok brengt, lopen we bijna tegen een impala aan. Verder is het rustig in het kamp. Maar niet de hele nacht. Want er komt weer een kudde olifanten langs mijn tent. Dit keer ben ik zo moe dat ik niet kan wakker blijven om ze weg te zien lopen. Ik word wakker door een boom die uitelkaar getrokken lijkt te worden, zie dan een olifant naast mijn tent en val weer in slaap. Kort daarna word ik weer wakker en zie ik een hele kleine olifant achter mijn tent om vervolgens weer in slaap te vallen. ’s Ochtends, om 6 uur dit keer (we mochten uitslapen), hoor ik dat er weer vijf olifanten in het kamp waren, maar naast de bewakers ben ik de enige die ze heeft gezien.

We willen bijna aan het ontbijt beginnen als onze favoriete bewaker komt met de mededeling dat er een olifant naast het zwembad staat. Olifanten in het kampIk ga kijken, vanaf het zwembad, omdat het verhoogd is en je daar veilig staat en zie niet één maar wel drie olifanten. Er is ook weer een kleintje bij en even later zie ik er nog twee. Vijf olifanten tel ik nu. Dat zijn vast dezelfde olifanten als vannacht en ze staan naast het zwembad, bij de bar en lopen over de paden. Dat is een leuk afscheid toch!

Om 7 uur vertrekken we weer terug naar Malawi. We stoppen eerst nog bij een traditionele Zambiaanse textiel fabriek, waar ze prachtige kleden maken. Daar baal ik er enorm van dat ik de helft van mijn dollars in Malawi heb laten liggen. Ik had 200 dollar bij me, waarvan 50 voor mijn visa voor Zambia en omdat de  4-daagse safari all-included was, dacht ik dat ik niet veel geld nodig had. Toch heb ik voor de zekerheid 50 dollar extra meegenomen en dat was een goede zet, want daarmee kon ik de wijn betalen en toch nog een souvenir kopen bij de textiel fabriek, maar slechts één voor mezelf, sorry mam.

De rest van de reis terug heb ik bijna alleen maar geslapen. Rond 2 uur waren we terug in Lilongwe. Na afscheid te hebben genomen van alle leuke mensen die ik op safari heb ontmoet, besluit ik voor het eigen gemak maar weer met de tuctuc naar huis te gaan en zo eindigt de reis zoals hij is begonnen. Het was een super gave ervaring. Ik heb een heleboel foto’s gemaakt, een stuk of 200. Die kan ik  natuurlijk niet allemaal op dit blog zetten. Zoals ik eerder al zei, kost dat niet alleen veel tijd, maar ook veel internet. Als ik terug ben in Nederland zal ik er een aantal meer op facebook zetten. Als je de rest van de foto’s wil zien, moet je een keertje langskomen.

Morgen uitslapen tot ongeveer 9 uur. Dat is al uitslapen hier in Afrika. Ik ben benieuwd of ik dat haal en niet alweer om 6/7 uur wakker word. Dat blijf ik wel apart vinden. De zon komt hier niet eerder op dan in Nederland. Hij gaat alleen eerder onder. Maar in Nederlands wordt ik ’s zomers nooit voor 10 uur wakker en hier kan ik niet eens tot 10 uur in bed blijven liggen..

Ik ga wel even werken morgen een andere vrijwilliger van een ander project gaat met me mee, omdat het morgen een vrije dag is vanwege het einde van de ramadan. Maar in het weeshuis is natuurlijk altijd wel wat te doen. Er is afgelopen weekend ook een nieuwe vrijwilliger aangekomen, die dinsdag ook op mijn project begint, dus dan sta ik er niet meer alleen voor.

Je zult weer van me horen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Elmie:
    20 juli 2015
    hoi Elien wat fantastisch dat je zoveel te zien krijgt. Foto´s kom ik zeker bekijken!