Safari dag 1: olifanten naast de tent

16 juli 2015 - South Luangwa National Park, Zambia

Safari dag 1: olifanten naast de tent

Donderdag om 7 uur word ik opgehaald door de tuctuc. Ik bel van te voren nog even de chauffeur of hij het niet vergeten is, want ik moet zeker op tijd komen. (hahaha..) Aangekomen bij het hotel dat de safari organiseert, moet ik (natuurlijk) een klein uurtje wachten voordat we vertrekken. We rijden met zijn zevenen in een jeep naar Zambia. De tassen en koffers worden op het dak gebonden. Ik deel de jeep met twee ander Nederlanders, drie Engelsen en een Duits meisje. Het blijkt een gezellig groepje te zijn.

Op weg naar de grens komen we langs het weeshuis waar ik vrijwilligerswerk doe. Daarna wordt de weg onbekend. Het duurt ongeveer twee uur voor we bij de grens zijn. De grensovergang verloopt nagenoeg soepeltjes. Het duurt even voordat alle formulieren zijn ingevuld – eerst voor de Malawische grens dan voor de Zambiaanse, waar een lange rij staat. Na een klein uurtje heb ik een aantal nieuwe stempels in mijn paspoort en kunnen we onze reis vervolgen in Zambia naar South Luangwa. Al snel wordt duidelijk hoe de wegen in Malawi eigenlijk zijn – vlak na de grens rijden we kilometers over een onregelmatige zandweg met enorme (aangelegde) bulten om onze reis nog oncomfortabeler te maken. De dorpjes langs de weg lijken veel op die van Malawi, veel cement en rieten daken, maar in de verte tussen de vele hoge bergen van Zambia (die Malawi niet veel heeft) liggen dorpjes met grotere huizen, waarvan de golfplaten daken schitteren in de zon.

Na ongeveer 6 uur rijden, met tussendoor een lunch, komen we eindelijk aan in het kamp. Het kamp ligt net buiten het nationale park van South Luangwa. Het is een luxe kamp met een gedeelte voor kampeerders, het tentenkamp waar ik zal slapen, luxere tenten en huisjes. Er is een klein zwembad, een ‘openlucht’ sportschool en een grote bar met ‘bibliotheek’ met een aantal Nederlandse boeken. Want zowel de eigenaar als de manager zijn Nederlands en dat trekt waarschijnlijk ook veel Nederlanders aan. Tentenkamp met apenWe worden verwelkomt door een heleboel apen en baboons. Ze zitten op de tentjes, slingeren door de bomen en lopen voor je voeten. We worden daarom ook geadviseerd om altijd de tenten dicht te houden (tevens vanwege de muggen) en al het verse fruit moeten we inleveren (tevens vanwege de olifanten). De kamp manager legt ons uit wat de regels zijn en want de bedoeling is voor de komende dagen. Naast het inleveren van het fruit moeten we als het donker is altijd op stap met een zaklamp en een bewaker die controleert of er geen wilde beesten op de loer liggen. We worden elke ochtend om 5 uur gewekt om om half 6 te ontbijten en om 6 uur te vertrekken op de ochtend game drive. Dan hebben we rust en vertrekken we om 4 uur voor de avond game drive. Omdat het de eerste dag is in het kamp en we allemaal erg moe zijn van de reis, hebben we de eerste dag nog geen game drive. Ik besluit om een duik te nemen in het zwembad, want ik heb het de hele dag warm gehad in de jeep. Vanuit het zwembad, dat verhoogd is zodat de olifanten er niet bij kunnen, kijk je uit op de Luangwa rivier, waar ik aan de overkant een krokodil kan herkennen.

Om half 7 krijgen we gezamenlijk buiten ons avondeten – spaghetti! Gek genoeg bleven de baboons op afstand. Later kwam ik erachter dat de apen en baboons ook gaan slapen als het donker is en om half 7 is het al een uurtje donker in Zambia.

Omdat ik de volgende ochtend om 5 uur word gewekt ga ik vroeg naar bed. Ik moet begeleid worden naar het toiletblok waar het stikt van de kleine kikkertjes die uit de wc springen. Gelukkig kom ik verder niets tegen. Geen nijpaard tussen de bosjes, wat weleens vaker schijnt te zijn voorgekomen.

Ik lig al diep te slapen als ik wakker wordt door geritsel van bladeren en iets op het dak van mijn tent. Ik denk: ‘stomme apen, laat me gewoon slapen,’ en draai me een keer om. Als plotseling het geluid harder wordt, doe ik met tegenzin toch mijn ogen open en schrik, want er staat een enorme olifant naast mijn tent. Ik blijf stil maar ga rechtop in bed zitten en zie dat er achter mijn tent nog een olifant staat. Ik kan niet goed zien hoever ze van mijn tent afstaan, maar het kan niet ver zijn, want de tenten staan onderling niet meer dan 8 meter van elkaar vandaan. Een beetje bang ga ik in het midden van mijn tent staan, zodat ik enigszins afstand heb tot de olifanten, maar ze lijken mij niet op te merken en gaan gewoon rustig door met eten. Even later beginnen ze een stukje te lopen en zie ik nog een kleinere olifant achter mijn tent. Dit duurt enkele minuten, dan zie ik licht dan van zaklampen lijkt de komen en vervolgens verdwijnen de olifanten langzaam. Ik kruip weer snel in bed en val vrij snel weer in slaap om pas als ik wakker word te beseffen dat er echte olifanten naast mijn tent hebben gelopen. Blijkbaar waren het er in totaal vijf, want iemand anders en de bewakers hebben het ook gezien en de bewakers waren natuurlijk de genen die ze weg hebben gejaagd. Er lag wel een mooi cadeautje voor de tent van de buren: verse olifanten poep.