Mijn reis begint! (morgen)

19 juni 2015 - Valkenswaard, Nederland

Chitipi Children of the NationsVan 21 juni tot 2 augustus ben ik in Malawi. Voor de Nederlandse stichting Doingoood doe ik vrijwilligerswerk op een project nabij de hoofdstad Lilongwe. Op het project, Chitipi Children of the Nations, vinden ongeveer 32 kinderen tussen de 0 en 16 jaar een thuis. Mijn bezigheden zullen onder andere zijn: lera(a)r(es) ondersteunen, kinderen helpen met hun huiswerk en activiteiten organiseren. Ook dit keer hoop ik dansles te kunnen geven.

De foto is genomen door Doingoood op het project waar ik vrijwilligerswerk ga doen.

Voor meer informatie over het project zie: http://www.vrijwilligerswerk-afrika.nl/projecten-doingoood/chitipi-children-of-the-nations/

Na een aantal tevergeefse pogingen om een blog aan te maken op reismee.nl, dat een partner is van Doingoood, heb ik er voor gekozen om een ander weblog te kiezen. (Om een of andere reden kan ik geen reismee-blog aan maken met mijn huidige mailadres en daar ga ik toch echt geen speciaal mailadres voor aanmaken).

Mijn reis begint morgen al en ik heb er heel veel zin in! Maar ik vind het ook ontzettend spannend,ondanks dat ik vorig jaar al alleen op reis ben geweest naar Zuid-Afrika. Malawi is natuurlijk een heel ander land en nog een stuk armer dan Zuid-Afrika. Kaapstad is natuurlijk erg toeristisch en ik had ook het geluk dat ik een aantal contacten had in Kaapstad (thanks to Jean), mocht er iets aan de hand zijn.

Nu reis ik met een geheel Nederlandse organisatie en weet ik dat ook de coördinator in Malawi Nederlands is en alle andere vrijwilligers waarmee ik in een huis verblijf. Ik vind het erg geruststellend dat ik met meerdere Nederlandse vrijwilligers verblijf, want dat communiceert toch wat makkelijker als je ergens mee zit en dit heeft niet zo zeer te maken met taal maar met cultuurverschillen. We zijn toch allemaal lompe Nederlanders die af en toe flink moeten klagen ;) en daar kom je pas achter als je voor lange tijd voor in het buitenland bent en optrekt met lokale bevolking. (Gelukkig was ik hier ook al op voorbereid tijdens de voorbereidingstraining van stichting Muses voordat ik naar Zuid-Afrika ging).

Dit keer verblijf ik dus niet in een gastgezin maar in een vrijwilligershuis, waarin we zelf de gelegenheid hebben om te koken. Er wordt wel voor ons gepoetst en het water wordt vanzelf aangevuld als het een keertje op is, hoewel dit wel de hele nacht kan duren. De elektriciteit schijnt ook regelmatig uit te vallen, maar daarvoor heb ik een hoofdlamp gekocht, zodat ik nog twee handen vrij heb als ik mijn weg moet vinden in het donker.

Ook dit keer ben ik naar een voorbereidingstraining geweest van Stichting Muses, twee zelfs! De eerste was een standaard voorbereidingstraining voor vrijwilligerswerk in Afrika en de tweede training, die ik afgelopen zondag had, was een speciale training voor werken met kinderen, genaamd Wijzer met kids. De training was erg interessant en leerzaam. Zo heb ik geleerd hoe een kind zich ontwikkelt, wat je het beste kunt doen om hechting te voorkomen en hoe je gemakkelijk een lesplan op kunt stellen. Daarnaast heb ik een hele lijst met spelletjes voor tussendoor (energizers genoemd), zoals Annemaria koekkoek, I spy with my eye (ik zie, ik zie wat jij niet ziet), zakdoekje leggen, Schipper mag ik overvaren? Nou, wie kent ze niet. Allemaal spelletjes die ik vroeger op de kleuter- en basisschool deed. Ik was alleen even vergeten hoeveel dat er waren. En ik heb er ook een aantal bijgekregen die ik nog niet kende, zoals de Human machine. Klinkt wel spannend, hè? We hebben ze ook meteen allemaal uitgeprobeerd. Het was al met al een super leuke dag en ik ben ook blij dat ik nu wat dingen achter de hand heb. Ik weet voor alsnog niet zo goed wat ik moet verwachten. But I guess I'll see.. #hakunamatata

Ik ga nu verder met het inpakken van mijn koffer. Help, het past niet!

Ik zal proberen regelmatig een blog te plaatsen. Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de mailinglijst of houd mijn facebook in de gaten.

X Elien

Ps. Voor de mensen die me graag berichten sturen op mijn telefoon: laat het me weten. Ik krijg namelijk een Malawiaanse simkaart en ben van plan deze in mijn iPhone te stoppen. Mijn Nederlandse simkaart gaat dan in mijn oude Nokia zodat ik daar wel nog op bereikbaar ben, maar liever niet want dat is duur. Ik weet niet of ik dan kan Whatsappen op mijn iPhone.. #complicated